LINKBUILDING

Natuurlijke links bouwen is vakwerk

Nog maar een paar jaar geleden was het gebruikelijk voor webmasters en SEO-professionals om ten minste een deel van het backlinkprofiel te kopen via bureaus en link dealers. Dit was in tegenspraak met de bedoeling, maar het werkte heel goed.

Dat veranderde enorm met de Penguin-update van 2012. Sindsdien besteedt Google veel aandacht aan natuurlijke, industriestandaard backlinkprofielen. Onnatuurlijke optimalisatie wordt afgestraft doordat de websites hun moeizaam opgebouwde ranking verliezen.

Google is zo streng dat webmasters die zich niet bewust zijn van enige schuld herhaaldelijk worden gestraft voor slechte backlinks. Het verwijderen van boetes is een belangrijk onderdeel van SEO-werk geworden.

Natuurlijke linkbuilding

Het is des te belangrijker om vanaf het begin te focussen op natuurlijke linkbuilding. Dit zijn de belangrijkste vereisten: backlinks van hoge kwaliteit moeten echt zijn en organisch zijn gemaakt. Dat betekent dat iemand jouw content goed vindt en  naar je linkt. Goede backlinks hebben een natuurlijke ankertekst distributie. Ankertekstoptimalisatie wordt met argwaan bekeken. Je moet daarom bijvoorbeeld geld zoekwoorden als ankerteksten vermijden. Ook al is het eigenlijk een natuurlijk woord.

Kenmerken

Zorg ervoor dat de link kenmerken correct zijn. Er zijn er momenteel vier:

-“Follow” of “Do Follow”: elke link die geen speciaal kenmerk heeft, is een volg link. Dat wil zeggen, de crawlers volgen de link en worden geregistreerd door Google.

-“No-Follow”: deze links worden genegeerd door de crawler en spelen (met bepaalde uitzonderingen) geen rol in de SEO-prestaties van jouw site. Ze werden geïntroduceerd om spam uit commentaar kolommen en vergelijkbare bronnen te beteugelen. Backlinks van sociale-mediaplatforms zijn meestal ook nofollow-links.

-Door gebruikers gegenereerde inhoud: een link die niet door de site-eigenaar maar door gebruikers is gemaakt, moet worden gemarkeerd als “door gebruikers gegenereerde inhoud”.

-Gesponsord: links die zijn gemaakt via betaalde advertenties zijn toegestaan, maar moeten dit kenmerk hebben.

Zorg er ook voor dat je linkprofiel continu en natuurlijk groeit. Het is veel geloofwaardiger als vijf backlinks in tien weken worden toegevoegd dan 50 één keer.

Hoe krijg je meer backlinks?

Het antwoord hierop is duidelijk: zonder actie te ondernemen krijg je ze niet. De basis voor succesvolle linkbuilding is in één woord: meerwaarde.

In detail betekent dit dat je inhoud nodig hebt die de moeite waard is om naar te linken. De E-A-T-regel vat de drie belangrijkste aspecten samen die Google gebruikt om de kwaliteit van een website te beoordelen:

– Expertise

– Autoriteit –

– Betrouwbaar

Content die zo opvallend is dat het erg populair is om naar te linken, is wat je zoekt. Je moet dit doel voor jouw niche nastreven als je bovenaan de pagina’s met zoekresultaten wilt komen.

Jouw beste inhoud is echter nutteloos als deze niet op een aantrekkelijke manier wordt gepresenteerd. Besteed je linkbuilding aan Seeders uit, zodat jouw inhoud wordt gekoppeld en professioneel gepresenteerd. Het neemt je niet alleen werk uit handen, je hebt ook de zekerheid dat de strategie professioneel wordt ingestoken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.